Press law, case I CSK 664/09

November 25th, 2010, Tomasz Rychlicki

In 2001, the Polish magazine “Polityka” published the article entitled “Po pierwsze Sandauer”. The author quoted a surgeon, who operated Adam Sandauer, the president of Primum Non Nocere association, in which he had said that instead of more surgery Mr Sandaur needed a psychiatrist. The author quoted other doctors, who spoke about Sandauer being in conflict with the medical community and suggested that he is in bad mental condition. He quoted passages of Sandauer’s private mail to confirm this statement. Mr Sandauer sued and the case went through all instances. The Supreme Court in its judgment of 17 listopada 2010 case file I CSK 664/09 held that publication of private correspondence without the permission of the author, and especially when it concerns the sphere of his or her private life, such as health, is unlawful.